Att börja med Diet for a Green Planet i praktiken

När vi konstaterat att frågan om hållbar mat är en fråga om riktning och att det är ett helhetstänk som anpassas till varje ort och individuell smak, så är det bra att ganska snart komma in på vad det innebär i praktiken. Det finns då en sak jag kan säga ganska generellt när vi talar om svenska förhållanden i alla fall.

Börja med att äta mer rotfrukter!

Potatis äter vi redan mycket – men morötter, rödbetor, palsternackor, kålrötter, rotselleri, svartrot och persiljerot kan de flesta med fördel äta mer av. Rotfrukter är billiga i förhållande till sitt innehåll av nyttigheter och förmåga att mätta.  Det borde dessutom odlas mer rotfrukter på svenska gårdar av rena odlingsskäl. Gårdar som har mjölkproduktion har mest växter av gräsfamiljen och baljväxtfamiljen i sin odling. Andra grödor har en funktion som avbrott. Baljväxter är viktiga för att de kan ta kvävgas från luften och med hjälp av mikroorganismer i jorden tillverka protein – alltså protein av luft! Men baljväxterna är känsliga och om man inte har ett avbrott kan de bli sjuka. Rotfrukter är det bästa avbrott man kan tänka sig, för när man odlar rotfrukter hackar man bort ogräset mellan raderna och då blir man av med baljväxter som kunde bära smittan vidare. Gårdar med mjölkproduktion har också gott om sådan gödsel som är bra för att odla rotfrukter.

Genom att efterfråga ekologiskt odlade rotfrukter från svenska gårdar stimulerar man gårdar som verkligen vill bli ekologiska kretsloppsjordbruk med ett ekosystem i balans! Det är samtidigt bra för hushållskassan även om man betalar lite mer per kilogram jämfört med konventionellt odlat av samma slag. Och det är bra för hälsan.

Mina favoriter är:

Morotsstavar – bara skala och skära i stavar som vi lägger i vatten och låter finnas till varje måltid. Hur mycket jag än skär upp brukar de gå åt.

Rödbetstsatiski – rödbetan rivs grovt och blandas med avrunnen yoghurt (s.k. turkisk youghurt finns att köpa direkt), lite citronsaft, en aning honung, salt och peppar.

Ungsrostade blandade – palsternackor, rödbetor, sellerirot blandat. Pensla med olja och strö eventuellt på sesamfrön. Men går bra också utan. In i ugn tills de är mjuka och lite färg.

Det finns bättre recept, säkert. Var och en utvecklar sina vanor. Att våga pröva och komma fram till sina egna favoriter är att vara kreativ med ”Diet for a Green Planet”

Kolla också ”Östersjövänlig mat i praktiken” (längst ned i texten finns länk till att ladda ned boken på svenska och på engelska) – där finns flera recept!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s